Een marketing strategie voor jouw praktijk in een dag
Waar jij als therapeut heel erg goed in bent is andere mensen helpen op het gebied van lichaam en geest. Maar marketing dat is even andere koek. Een marketing strategie neerzetten hoe doe je dat? Hoe zet ik mijn praktijk op de kaart? En hoe pak ik marketing aan voor mijn praktijk zodat de juiste cliënten/ klanten mij vinden? Je wilt namelijk niets liever dan mensen helpen met jouw therapie en of coaching.
Je werkt als zelfstandig therapeut en of coach. Je tijd gaat vooral op aan het coachen en begeleiden van je cliënten. Dus tijd besteden aan marketing is vaak bijzaak en dat is precies waarom je misschien niet genoeg zichtbaar bent voor jouw publiek. Daarom kan ik je helpen met een strategie neer te zetten in een dag. We splitsen het op in twee dagdelen en maken alles concreet en toepasbaar. Hoe fijn zou dat zijn? Een heldere blik op je doelen en een aanpak die je meteen kan inzetten.
Herken jij je hierin als therapeut of coach?
- je bent als therapeut of coach nog niet zichtbaar of niet genoeg;
- je weet niet goed op wie je je nou eigenlijk richt met je praktijk;
- je hebt nog geen duidelijke niche;
- je hebt geen fundament staan zodat je van binnen naar buiten zichtbaar kan worden;
- je hebt geen (duidelijke) website;
- je mist een actiegericht plan en doet hier en daar wat ( hapsnap marketing);
- je denkt dat marketing niks voor jou is, dat commerciële gedoe, past niet bij mij;
- je zoekt een manier om de mensen die je wilt helpen te bereiken, jouw doelgroep;
Wat is een succesvolle marketing aanpak voor jouw praktijk?
Dat lijkt mij leuk om met jou te ondervinden. Ik daag je graag uit door een gerichte vraagstelling zodat we snel tot de kern komen waarom jij onderscheidend bent van alle andere therapeuten en of coaches.
We zetten jouw praktijk goed op de kaart met een gerichte online en offline strategie en de passende tactieken. De acties die hieruit voortkomen plannen we door, zo hou je overzicht en blijft het niet alleen bij zeggen maar vooral ook het doen. Doen is actie = resultaat.
Hoe bepaal je dan je marketing strategie voor je praktijk?
In deze tijd gaan mensen steeds sneller zelf op zoek naar de juiste coach of therapeut en wachten niet op de huisarts die ze daar advies in geeft. Als zoekende naar hulp ga je zelf achter je computer zitten en start je de zoekmachine Google op en typ je in: ik heb last van….en zoek een coach/ therapeut. Of ik zoek een specifieke….therapeut of coach ( loopbaan coach, business coach, lifecoach) er zijn er genoeg. Het aanbod is reuze.
Precies daarom is het zo belangrijk dat jij die strategie goed neerzet met een gericht actieplan zodat je weet met welk doel je welke middelen in gaat zetten zowel online als offline.
Om een goede marketingstrategie te kunnen bepalen heb je een heldere visie en missie nodig. Je weet wie je ideale klant is en weet daardoor ook waar je ze kan vinden. Waar zijn ze naar op zoek en wat is de onderliggende behoefte van jouw publiek. Jij als therapeut of coach kan dat goed doorgronden toch?
Met al die antwoorden ben je er alleen nog niet. Want dan is het nog wel een kwestie van belangrijke keuzes maken. Want kies je voor de hapsnap marketing methode? Daarmee laat je je leiden door het moment van de dag, week en kijken wat er goed voelt en wat er op je af komt en dat doe je dan gewoon.
Of kies je juist voor een weloverwogen plan waarmee je weet welke acties je gaat oppakken en hierdoor niet tegen heel veel dingen ja zegt zonder er echt goed over na te denken?
Ik wil meer klanten en groeien met mijn praktijk, hoe pak ik dat aan?
Dat is best een hele belangrijke vraag. Om te kunnen groeien en klanten te bereiken zal je goed zichtbaar willen zijn. Zowel binnen de online wereld als daarbuiten binnen je regio of landelijk als je nu al weet dat je die ene goeroe wilt worden die heel erg bekend wil zijn…😊
Een veel belangrijkere vraag is. Voor wie wil je zichtbaar zijn?
Weet jij dat al? Hoe specifiek is die groep mensen? Wie is jouw target audience zoals we dat in marketing termen zo mooi zeggen.
Een kleine metafoor:
Denk eens aan de mooie grote oceaan met heel veel visjes. Ben jij zo’n visje in de grote oceaan. Die therapeut of coach (visje) die zich richt op de massa (oceaan)? Of kies jij een hele specifieke groep mensen die jouw hulp nodig hebben. Kies jij een mooie vijver uit waarbinnen jij de grootste vis bent. Dan heb je snel beet, toch?
Alleen zeggen dat je bijvoorbeeld een Lifecoach bent daar ga je het niet meer mee redden in de massa en met al het aanbod aan therapieën en coaching. Misschien heel erg lokaal maar voor wie ben jij die Lifecoach? En op welke groep richt jij je?
Dit noemen we een duidelijke niche bepaling. Zodra je die al heel erg helder hebt kan je veel gerichter aan het werk.
Wat is een Niche:
Een niche is een specifiek deel van een markt waarop producten en diensten zich richten. Nichemarkten ontstaan doordat bedrijven potentie zien in specifieke behoeftes.
In welke valkuilen kan jij stappen als therapeut of coach als het gaat om marketing?
Marketing is een manier om je praktijk in de buitenwereld erkenning en zichtbaarheid te geven. En daar spelen heel veel andere bedrijven ook goed op in. Goed dat ze er zijn en goed dat er mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan je social media of Google advertenties die je kan inzetten om extra op te vallen. Dat kan je dan onder andere doen door online te gaan adverteren.
Laten we beginnen met facebook die maakt het namelijk heel makkelijk voor je om even snel een bericht te promoten. Hup even snel een doelgroep aanmaken en een tekstje en foto erbij, budget bepalen en credit card gegevens invoeren en klaar en zenden maar. Het vervelende hiervan is alleen dat als je niet zo heel goed weet wat je doet dat je geld en je budget er heel snel doorheen gaat. Voor alle advertentie vormen geldt dit. Het is schieten met hagel als je niet weet waar en op wie je je richt en vooral waarom. Op welke behoefte speel jij in met je advertentie?
Ook voor Google advertenties, dat werkt heel goed als je met een gericht plan aan de slag gaat. Zeker als het gaat om branding, je naamsbekendheid vergroten. Maar daar heb je wel wat stappen vooraf voor nodig. Denk aan op welke woorden wil jij gevonden worden, op welke zoektermen zoekt jouw publiek? Hoe zit het met je concurrentie op die zoektermen. Weet je dit niet dan vliegt je geld de portemonnee uit zonder resultaat, zonde toch?!
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Denk maar aan een website bouwen, hoeveel (CMS) systemen zijn er wel niet? Welke moet je dan kiezen en wie verteld nou echt de waarheid waarom dat web systeem de beste is. Die waarheid ligt misschien in het midden maar iemand met je mee laten kijken die al jaren meegaat in het vak zal ik wel altijd adviseren. Dat bespaart veel tijd, gedoe en uiteindelijk ook veel geld.
Waar kan ik jou mee helpen?
Ik help jou met mijn kennis als marketeer ( ruim 16 jaar in het vak) om met jou als coach of therapeut een goede strategie te bepalen. We zetten je fundament neer zodat jij je praktijk verder kan opbouwen. We gaan aan de slag met waar je naar toe wilt. Waar wil je staan over een jaar in omzet en met je praktijk? En natuurlijk onderzoeken we nog heel veel meer. Na een marketing strategie in een dag met mij kan jij gericht aan de slag en is er geen ruimte meer voor hapsnap marketing.
Marketingstrategie in een dag
- vooraf ontvang je een vragenlijst gericht op jouw behoeften en doelen;
- we starten de marketingstrategie dag met een wandeling in de natuur van minimaal 1,5, ja ook als het regent;
- daarna zetten we de rest van de dag voort op jouw praktijk locatie of in 't Gooi of Soest, andere locatie eventueel in overleg;
- we gaan aan de slag met waar je nu staat en waar je naar toe wilt en met welke strategie en tactieken je daar kan komen;
- de aanpak is gericht op jouw persoonlijke branding als zelfstandig coach of therapeut;
- een gezonde lunchbreak en na de lunch gaan we weer aan de slag;
- na deze sessie heb je een heldere strategie staan met een plan van aanpak, daarmee kan je aan de slag of kan je uitbesteden;
- we plannen meteen een afspraak in voor twee telefonische opvolgmomenten;
- en je ontvangt deze dag ook een tool waarmee je elke dag weer terug komt bij jouw focus;
- de focus dag start om 10.00 uur en is tot 16.00 uur.
€ 844- excl. btw
Denk je nu YES, dit is wat ik nodig heb. Laten we dan kennismaken en vraag een gratis focus gesprek aan, dan kan je mij beter leren kennen en bespreken we hoe ik je verder kan helpen. Je bent van harte welkom!